Karadeniz’den Genç Nefesler

02 Aralık of 2010 by

Karadeniz’in ötelerinden genç sesler, bu alanda yol açmış usta isimlerin izinden giderek, taze soluklarıyla Karadeniz ezgilerini sevenleriyle paylaşmaya devam ediyor… Fatih Yaşar, Behçet Gülas, Fatih Reyhan, Karmate, Marsis, Teona, Mavi Göç, Felluka ve ismini buraya yazamayacağımız kadar çok genç müzisyen bu yoldan emin adımlarla ilerlemeye devam ediyor… Bu genç isimlerden ikisi de ilk albümleriyle arz-ı endam ettiler. Biri Aydoğan Topal, diğeri de Ferda Sümer.

Aydoğan Topal, 1999 yılında bitirdiği lise eğitiminden sonra kendini tamamen müziğe adamış. Doğu Karadeniz’de verdiği ilk konseri ve ardından gelen dinletiler ile aranan müzisyenlerden olma yolunda önemli bir yol kat etmiş. Kendisini sürekli geliştirmeyi ilke edinmiş sanatçı İstanbul’a gelerek müziğini ileriye taşımak ve Karadeniz müziğinin tek tip olmaktansa farklı renklerle harmanlayıp dinleyicilerin beğenisine sunma düşüncesini, farklı adreslerde verdiği konserlerle duyurma başarısını göstermiş.

Aydoğan Topal, ‘Heyyamo’ ismini verdiği ve Karadeniz’deki imecelere gönderme yaptığı albümüyle dikkat çekiyor. ‘Heyyamo’da sözü ve bestesi Aydoğan Topal’a ait eserlerin yanı sıra anonim eserlere de yer verilmiş. Heyyamo isimli şarkıyla başlayan çalışmada, Maçkalı Hasan Tunç’un ‘Oy Benum Sevduceğum’ (ki bu eseri İsmail Hakkı Demircioğlu’ndan da dinlemiştik) ve ‘Ordu’nun Işıkları’, ‘Bu Dünya Bir Pencere’ gibi anonim eserler başarıyla yorumlanmış. Topal’ın sözü ve bestesi kendine ait ‘Uzakta’, ‘Hayde Bigzalat’, Ersin Makar’la birlikte hazırlanan ‘Gözyaşı’, ‘Tikina Ekaperi’ ve Laz kültürünün unutulmaz aydını Helimişi Hasani’nin ‘Nçaiş Birapa’sı albümün öne çıkan eserleri arasında…

Topal albümde Karadeniz yerelliğini; tulum ve kemençenin dinamizmini müzisyen dostlarıyla imece usulü kotararak, güzel bir çalışmaya imza atmış.

Lazona’nın Diğer Yüzü

Ferda Sümer’se Karadeniz’in sayısı giderek artan kadın vokalleri içinde bir yer edineceği ‘Meleni Mira’ isimli albümüyle, gelenekselle moderni birleştirerek Karadeniz’e merhaba diyenlerden. Rize’nin Pazar ilçesi, Apso Köyü’nden Sümer, İstanbul’a yerleştikten sonra anadiline ve kültürüne yabancı kalmamak için çeşitli kültür sanat derneklerine üye olup horon ve tulum dersleri almış. Üsküdar Belediyesi Altunizade Kültür Merkezi’nde Türk Sanat Musikisi Devlet Korosu Sanatçısı Arif Özgülüş’ten de şan dersleri alan Sümer, solo albüm çalışmaları için konserlerde kendini göstermeye başlamış. Tulum da çalan Sümer kendini geliştirmek için Aycan Yeter, Gökhan Alptekin, Mahmut Turan gibi tulum sanatçılarından ders almış; akordion ustası İberya Özkan da kendisine destek vermiş. Engin Alptekin ve Tahsin Ocaklı gibi isimlerin desteğiyle de vokal çalışmalarına ağırlık veren Sümer, Lazca ağırlıklı etno müzik albümünü çıkarmaya karar vermiş nihayetinde.

‘Meleni Mira’ işte böyle bir sürecin sonunda çıka gelmiş. ‘Lazona’nın Diğer Yüzü’nü anlatmaya çabalayan bu çalışmada da sözü ve bestesi Engin Alptekin’e ait 6 eser yer alıyor. Mişa’nın sözlerini de Engin Alptekin yazmış. Sözü ve bestesi Sümer’e ait iki eser var: ‘Oy Gelin’ ve ‘Destan’.

Toplam 13 eserin bulunduğu çalışmada seslendirilen bir eser de ‘Avlaskani Cuneli..’ Sözü ve bestesi Turgut Yamakoğlu’na ait bu eseri Karadeniz’de seslendirmeyen hemen hemen yok gibi… Her iki çalışmada, kendi içlerinde bazen dingin bazen de hareketli bir yapıyla Karadeniz’in doğallığını taşıyor…

Dinleyince daha da sevilecek bu iki eser için bu genç arkadaşlarımıza teşekkür borçluyuz… Aydoğan Topal – Heyyamo – B&M Müzik / Ferda Sümer – Meleni Mira – Seyhan Müzik

Yazı: Uğur Biryol

Previous:

Karmate, ‘Nayino’ İle Döndü

Next:

Hafıza i Beşer İsyan ile Maluldür

You may also like

Post a new comment