Selçuk’tan Girit’e Yolculuk -3

16 Eylül of 2015 by

Sabah camı açtığımızda karlı dağlar görmek çok hoşumuza gitti. Odamızı terk edip aşağı indiğimizde otelin üst sokağında eski bir hamam ve karşısında da ‘Tamam Restaurant’ tabelası hemen ilgimizi çekti.

nea alatsata tekkesi

Gündüz gözü ile sokağa henüz adım atmışken Türklere ait izler görmek heyecanlandırdı ekibimizi. Fırından aldığımız peynirli ve ıspanaklı börekleri yedikten sonra yolumuza devam ederek akşamdan belirlediğimiz güzergâhı yürümeye başladık. Eski Chania, surlar, çarşı, liman, deniz feneri, Etz Hayim (Hayat Ağacı) Sinagogu, Cami ve eski Türk evlerini dolaşıp bol bol fotoğraf çektik. Chania’dan ayrıldıktan sonra yol üzerinde bulunan Maleme yakınlarındaki savaştan kalma barınakları ziyaret ettik. Kolibari’de Ortadoks Akademisi’ni gezdikten sonra Kastelli’de (Kisamos) yemek molası verdik. Ada kültürünü yansıtan hoş dekore edilmiş bir tavernada deniz mahsullerinden oluşan güzel bir öğle yemeği yorgunluğumuzu unutturdu. Yolumuz üzerinde bulunan Kourna Gölü’nde biraz dolaşıp birkaç fotoğraf çektikten sonra Rethimnon yani bizim bildiğimiz ismi ile Resmo’yu görmek üzere yolumuza devam ettik.

chania

Rethimnon’da aracımızı otoparka bırakıp hemen yakındaki kale ile şehir turumuza başladık. Burada da eski mahalle ve çarşı ilgimizi çekti. Türk evleri tekke ve cami benzeri Türk eselerini adanın birçok yerinde görmek mümkün. Daha önce yıkılan cami minaresinin onarılmaya başlandığını görünce sevindik. Ülkelerindeki zenginliklere sahip çıkmaları Yunanistan için faydalı bir davranış. Nede olsa son dönemlerde çok sayıda Türk turist ağırlıyorlar. Cami restorasyonlarının bir diğer sebebi de Türkiye’de çok sayıda kilisenin onarılmış ve onarılmaya devam ediliyor olması. Bu durum karşılıklı bir iyi niyet göstergesi denebilir fakat gözden kaçan önemli noktalarda var. Mesela Girit’in meşhur Bektaşi tekkeleri ne durumda diyebilirsiniz. Bütün Yunanistan’da olduğu gibi Girit’te de Bektaşi tekkeleri kaderine terk edilmiş durumdalar.

chania karli daglar

Geçmişten bu güne Türk hükümetleri Osmanlı ve Türkiye için büyük hizmetlerde bulunmuş bu önemli unsuru ve ona ait eserleri koruma konusunda duyarsız ve sessiz. Türkiye’deki Alevi Bektaşi derneklerinin birçoğu da siyasetçilere oy pazarlama peşinde olduklarından bu yapılar külliyen sahipsiz kalmış durumdalar. İnanç, kültür ve mimari açıdan ülkemizin önemli bir zenginliği olan Bektaşi tekkeleri, umarız bundan sonra toplumumuz ve hükümetlerimiz tarafından daha fazla önemsenir. Rethimnon’da bol bol gezip fotoğraf çekiyoruz, zamanımız hızlıca geçiyor. Çarşıda oturup kahvemizi yudumlarken etrafımızdan fesli insanların geçtiğini sohbet eden Türk ve Rum esnafın kahkahalar atarak tavla oynadığını hayal ediyoruz. Artık adanın kalbi olan başkent Heraklion’a doğru yola koyulma vakti geldi. Akşam saatlerinde ulaştığımız Heraklion’da trafik yoğunluğunu aşarak merkeze doğru ilerliyoruz. Zar zor bir park yeri bulup aracımızı terk ediyoruz.

chania genel

Tesadüf eseri Giritli dostlar edindik ve kalan günlerimizde bu dostlarımızın büyük yakınlığını ve desteğini gördük. Geç saatlere kadar süren sohbet ve kaynaşma sonrası yorgunluk atmak için soluğu merkezdeki otelimizde aldık. 06 Nisan 2015